يأيها الذين ءامنوا قوا أنفسكم وأهليكم نارًا وقودها الناس والحجارة
Mafhumnya: "Wahai orang-orang beriman! Jagalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu" [Surah al-Tahrim, ayat 6]
Al-Hafiz ^Abdu`Llah al-Harari berkata dalam kitabnya Bughyatu`t-Talib berkenaan maksud ayat di atas:
"..Jika dia seorang yang alim maka wajib ke atasnya mengajar keluarganya atau membenarkan mereka belajar dengan seseorang yang boleh mengajar. Ketika itu dia diharamkan untuk menghalang keluarganya dari keluar kerana belajar. Hatta isteri pun tidak boleh dihalang oleh suaminya dari keluar untuk belajar sekiranya suaminya bukanlah orang alim tentang perkara tersebut atau suaminya seorang yang alim tentang perkara itu tetapi dia mencuaikan tanggungjawab mengajar dan tidak pula membawa orang yang boleh mengajar isterinya"…..
"Barangsiapa yang mempelajari ilmu agama yang bersifat daruri[2] (fardu ain) dan mengajar keluarganya maka sebenarnya dia telah memelihara dirinya dan keluarganya dari neraka Jahanam. Barangsiapa yang tidak berbuat demikian maka sebenarnya sedang menghancurkan dirinya dan keluarganya".
Berkata Sayyidi Guru kami Al'Alim Al'ammah Syaikhul Mursyid Waliyyul Wasil ila ALLOH:Tuan Guru Hj Abdul Hamid Bin Hj Soleh Gunong Kelantan(Pak Su Hamid) HafizohuLLOH wa QodsaLLOHu sirrohu :
" ajarkn diri kamu,isteri kamu dn ahli rumah kamu akn fardhu2 ugama sprti usuluddin,fekah dn tasawwuf spy mereka mngnl ALLAH dn soh imannya,soh ibadat nya ,ikhlas sgla apa yg dikerjaknnya sama'ada buat yg disuruh dn tinggal apa yg di tegah sehingga dirinya di terima olah ALLAH....smua tuu makna jaga diri dn ahli kuarga dari kena bakaran api neraka..." intaha sayydi guru kami tuan guru hj abdul hamid bin hj soleh(pok su hamid gunong ,kelantan) katanya di naqal dari tafsir ibvnu abbas r.a.
Pentafsiran oleh al-Hafiz ^Abdu`Llah al-Harari al-^Abdari dan al-Shaykh Muhammad Nawawi al-Bantani berdasarkan tafsiran Sayyidina ^Ali ibn Abi Talib yang telah diriwayatkan oleh al-Hakim dalam kitabnya al-Mustadrak jil. 2, hlm. 494. Al-Hafiz al-Harari berkata dalam kitabnya al-Sharhu`l-Qawim bahawa tafsiran ini datang daripada Sayyidina ^Ali ibn Abi Talib dengan isnad qawiyy. Suatu kadar ilmu agama yang diketahui oleh semua meliputi orang awam dan para ulama.
Berkata Al'Alimal 'Allamah As-Syaikh Abdulloh bin Abdul Rahim Al-Fatoni :
"dan wajib keatas suami belajar akan hukum haid dan nifas serta istihadhoh dan barang (hukum2) yg bergantung dengan nya supaya dapat mengajar hukum tersebut kepada isteri dan anak2 perempuan dan setengah daripada barang(hukum) yg wajib, wajib atas suami itu mengajar akan isterinya itu apabila putus darah haid dahalu daripada masuk waktu maghrib, sekira2 lulus qodar takbirrotul ihram maka wojib mengqodho' akan solat zohor dan asar, dan manakala putus darah haid dahalu daripda masuk waktu solat subuh sekira2 lulus qodar takbirotul ihrom maka wajid di qodho' akan solat maghrib dan isyak" intaha mafhum kitab muhimmah fi ilmi hadis...
Berkata al-haqir hamba yg dhoif lagi faqir ilaLLOH:
wahai saudari2,ustazah2,kakak2,u
Dengan ini hamba yg jahil lagi faqir serta haqir ini memperkongsikan sedikit sedutan muzakarah hamba akan kitab sabilal muhtadin karangan al'alim al'allamah as-syaikh muhammad arsyad bin abdulloh al-banjari bagi menggemarkan sahabat2 hamba muslimin dan muslimat pada memepelajari ilmu fekah fardhu'ain terutama... semoga memberi manfa'at oleh ALLOH dengannya akan kami dan sahabt2 hamba muslimin dan muslimat sekelian..amin..
Sepenuhnya diambil dari petikan As Sayyidi Idrus ( Abe Fais )..moga Allah memberkahi beliau dan kita semua, ameen..~
No comments:
Post a Comment