Friday, August 19, 2011

Masjid Nadi Tarbiyyah Ummah

Bismillah.
Alhamdulillah.
Solawat serta salam buat Kekasih Hati Baginda Rasulillah SAW. Juga buat sekalian kaum kerabatnya dan sekalian penerus beban da'wah baginda sehingga ke hari kiamat.


19 Ramadhan 1432 H


Ingin berkongsi peristiwa indah di pagi Jumaat sebentar tadi. Peristiwa Mimbar Jumaat.


Terlebih dahulu, ingin sekali saya memetik seuntai kata dari Khatib Masjid Semeling sebentar tadi dari mimbar Jumaat:
Tidak perlu kata kamu Cinta Allah. Tidak perlu ucap kamu Cinta Nabi. Jangan sekali diucap kamu sayang Nabi. Sehingga dua rakaat sebelum Subuh itu lebih kamu utamakan dari tidurmu sendiri. 
Dihadiri ratusan umat manusia, Mimbar Jumaat Masjid Semeling kali ini seakan sangat istimewa. Seperti biasa usai azan berkumandang, Sang Imam naik ke mimbar memberi salam tanda bersedia menyampaikan Khutbah.

Usai azan. Khatib memulakan bicara seperti biasa. Tiada banyak beza dari khutbah sebelumnya sehinggalah Tuan Khatib menyentuh satu ayat dari al Quran yang menyentuh perihal bulan Ramadhan. Ayatnya berbunyi:


Wahai insan insan beriman. Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas insan insan sebelum kamu.
Tuan Khatib mendongak melihat ke hadapan. Mungkin sedikit tersentuh dengan ayat yang dibacakan. Matanya tidak berair tetapi suaranya yang bergetar getar itu sudah cukup menggambarkan kesedihan hatinya sebagai seorang Imam.

Merasa dibebani tanggungjawab membimbing ratusan umat dihadapannya, Tuan Khatib mula bermadah 'tanpa teks'.

" Tuan tuan sekalian.

Sudah 19 hari kita semua dihidupkan ALlah menikmati Ramadhan. Malam ini, malam pertama dari sepuluh malam terakhir bulan mulia ini. 

Tuan tuan,

Saya mahu beritahu, tak usah nak sembang nak kejar lailatul qadar.
Tak usah tuan tuan nak cakap pasal seribu bulan. Tak payah tuan tuan nak berangan nak dapat ganjaran sedemikian.. KALAU tuan tuan tak berjaya penuhi 5 amalan yang saya akan sebut selepas ini. Kalau tuan tuan dah buat 5 amalan ini, saya berani jamin, tuan tuan adalah hamba ALlah yang terpilih mendapat ganjaran besar ini.


Pertama.
Tuan tuan, tanya diri tuan tuan secara jujur. Tuan tuan cukup tak solat Tarawih? Jawab tuan tuan..jawab. Kalau sebelum ini diawal Ramadhan Masjid kita (Masjid Semeling) ini penuh, sekarang tidak sepenuh dulu, kemana tuan tuan sekalian? Solat dimana? 


Dimana anak anak tuan tuan? Mereka solat Tarawih atau tidak?..


Kedua.
Tuan tuan, tanya juga dalam hati tuan tuan. Berapa kali tuan tuan qiamullail sebelum sahur. Berapa kali pada bulan ini, tuan tuan solat dulu dua rakaat sebelum sahur? Berapa kali? Sebulan dah nak habis ! Berapa kali tuan tuan solat Tahajjud? Berapa kali tuan tuan solat Taubah? Berapa kali tuan tuan solat Hajat?


Subhanallah..tuan tuan. 
Sudah penuhkah amalan kita sampai solat sunat pun tak mahu?


Ketiga.
Tuan tuan yang dirahmati Allah sekalian.
Berapa banyak masa tuan tuan luangkan dalam sehari khas untuk al Quran? Berapa lama tuan tuan? Sejam? Ada ke tidak? Ada ke?


Keempat.
Tuan tuan yang disayangi Allah sekalian.
Amalan keempat yang saya nak tuan tuan sekalian renung dan timbangkan. Sudah berapa banyak tuan tuan bersedaqah dalam bulan ini, tuan tuan? 


Tuan tuan, kalau ada orang janji nak beri sebiji kereta kat sesiapa yang solat Tarawih malam ni, agak agak, berapa ramai orang hadir Tarawih malam ni? Agak agak tuan tuan lah, ramai tak? Dah tu, kalau ini ALlah sendiri janji dapat Syurga kalau bersadaqah di bulan Ramadhan, tuan tuan tak rasa nak ke? Tak rasa mahu ke?


Dan kelima. Yang terakhir tuan tuan.
Saya nak tanya. Berapa kali tuan tuan solat Jemaah di masjid. Bukan solat sunat, tapi solat wajib tuan tuan. Subhanallah.


Tuan tuan, amat rugilah kalau kita di Bulan Ramadhan pun tak dapat hadir ke sini (Masjid Semeling) walhal rumah tuan tuan dengan masjid tak lah jauh mana. Dan, kalau jauh pun, tuan tuan tak dak nak sibuk apa.


Kalau dulu, sebelum Ramadhan orang beralasan Syaitan ramai. Sekarang saya nak tanya tuan tuan, Syaitan mana lagi yang duk bertenggek atas tuan tuan yang sampai tuan tuan rasa berat sangat nak mai solat di Masjid? Cuba sebut, Syaitan mana?


Tuan tuan, 


Kalau pun dalam lima ni tuan tuan tak mampu nak buat semua, yang kelima ni sahaja pun cukuplah tuan tuan. Tolonglah tuan tuan. Jaga solat jemaah kita.
Tuan tuan, ingat!


Ayat saya baca pada permulaan tadi bukan sengaja dibaca tanpa tujuan. Ayat tadilah menjadi matlamat kita semua yang masih hidup ini dalam bulan Ramadhan. 


TAQWA itu, matlamat Ramadhan.. 
Aquulu qauli haaza wa astaghfirallahal 'azhima li walakum...~ "




Habis.
Itu. Tadi.


Subhanallah. Saya secara jujur merasa alangkah baiknya kalau Khutbah Jumaat di semua tempat begini. Maksud saya, alangkah indahnya Khutbah Jumaat jika ia disampaikan bukan 'dari kertas' tetapi dari hati. Sungguh, kata kata dari hati itu AMAT menusuk ke hati. 


Saya kagum dengan keberanian dan kemampuan Tuan Khatib menegur secara langsung anak qaryahnya. Inilah sepatutnya sikap Tuan Khatib. Berani. Bukan hanya membaca, membaca dan membaca. Selesai membaca, turun mimbar lalu mengimamkan solat Jumaat tanpa sedikit pun merasa sensitif dan sedih mengenang keadaan masyarakat sekeliling. Seharusnya, kuasa yang diberi untuk berkhutbah bukan sekadar menjadi medan muhasabah masyarakat, tetapi medan da'wah utama umat Islam ke arah kesatuan dan kesepaduan. 


Semoga ALlah merahmati, membuka seluas luasnya pintu rahmat dan dipanjangkan umur Tuan Khatib tadi, amen.


Masjid Nadi Tarbiyyah Ummah


Rida Habib merasakah, ucapan secara spontan itu adalah lebih jelas dan mudah difahami maksudnya dari membaca teks berjela jela namun natijahnya, umat tetap buntu tanpa mengerti apa apa. Kembalikan ruh Khutbah Jumaat. Inilah kekuatan umat Islam. 

Wallahua'lam. ^_^






  

2 comments:

  1. subhanallah..
    amat2 tersentuh..
    syukran atas perkongsian yang mampu mengetuk pintu hati ini..
    teruskan bertinta..
    astagfirullah..

    ReplyDelete
  2. 'afwan kak.

    insya allah. ana belajar dari geng kak jugop. mekaseh kak sudi singgah sini.

    sila tunjuk ajar.

    ReplyDelete