Friday, July 29, 2011

'Ibroh Dari Kartun. ^_^

Bismillah.
Solawat serta salam buat Habib Muhammad SAW, kerabat baginda serta sahabatnya dan seterusnya buat seklain umat baginda saw.

28 Sya'ban 1432H

Ramadhan Kareem. Marhaban Ya Ramadhan.

" Seseorang itu akan bersama siapa yang dia cintai di akhirat kelak " kata Nabi. 
Saya menjawab, " Duhai Kekasih, persaksikanlah bahawa aku mencintaimu. Ambillah aku sebagai kekasihmu disana nanti. Aku juga ingin bersamamu "
Saya selalu berimaginasi, kalaulah dapat hidup dizaman sahabat dulu, ingin rasanya mahu:

1. Bersama baginda membaca al Quran. Kerana saya pernah membaca suatu kisah bahawa suara nabi sungguh merdu, ingin rasanya mendengar sendiri secara berhadapan dengan baginda. Bahkan nabi pakar alunan suara. Sehinggakan tak ada sahabat yang mampu menandingi kelembutan dan kelunakan suara baginda. 

2. Bersama baginda beriadah. Kerana saya tahu baginda perenang terhandal. Mesti laju kan nabi berenang. Mesti la saya kalah kalau diajak bertanding..huhu~ Tu tak campur lagi berlari, naik kuda memanah dan lain lain. Rasanya seharian beriadah bersama nabi tidak cukuplah. 

3. Bersama baginda memasak. Nabi juga pakar masakan. Pernah baginda buat masakan semasa Perang Khandak. Ingin sangat nak nabi suap ke mulut saya. Tak banyak pun takpa, asalkan nabi yang suap. Dan, saya juga cukup bangga kalau nabi sudi makan makanan masakan saya. Nasi goreng pun jadilah..haha. Walaupun saya tahu saya bukan pakar, tapi masuk sesuap dalam mulut nabi, itu sudah menjadi kebanggaan bagi saya. ^_^

4. Berperang bersama. Nak tengok jugak bagaimana lajunya libasan pedang nabi. Katanya sampai boleh mencantas dua kepala dalam satu libasan, wow! Itu hebat. Mesti tengok. Confirm ngeri !!

5. Berusrah bersama. Mahu juga rasanya merasai menjadi ahli usrah baginda. Seronoknya kalau bila waktu ta'aruf, mesti nabi akan tanya, " awak nama apa? "..uuu, manja. Saya pasti akan jawab soalan itu penuh ceria, " saya Din  ^_^ "
Nabi pun jawab, " hai Din, enta sekarang ahli usrah ana..^_^ "

6. Main gusti lengan. Hmm, walaupun saya tahu saya ni tak tough sangat, tapi sekurang kurangnya pernah lawan dengan insan paling tough atas dunia ni, itu sudah satu penghormatan. Teringat masa sejarah Haji Wida', bila nabi bukak je baju, nampak terus otot otot kukuh lengan bahu baginda yang sungguh besar dan kuat. Sehingga terkejut para sahabat, tak sangka pulak otot nabi ni hebat macam ni. Hmm, aku ni jauh laaa~ =.='

Enam cukup.

Ini hanya imaginasi. Bukan realiti.

Inilah saya. Secara jujurnya, hati rasa tenang bila berimaginasi sebegini. Sedikit sebanyak kerinduan terubat. Yelah, saya tahu mana la ada peluang lagi nak rasa semua ini kerana nabi dah lama takda.

Maka, hanya dengan imaginasi, saya mampu tersenyum seorang diri, malah terkadang rasa seolah nabi duk gelak je kat saya ni, sebab macam dah obses sangat. Tak kisah lah kalau nabi nak gelak ke tak. Tapi kalau betul nabi ketawa kerana melihat telatah diri saya ini, waaw, bahagianya rasa dapat menghiburkan baginda (:


Bagi saya imaginasi sebegini menanam banyak sikap kepada saya antaranya:

1. Saya tak mahu imaginasi ini kekal sebagai imaginasi. Saya mahu ia jadi realiti. Jika tidak disini, disana....ameen.

2. Ia menjadi motivasi saya untuk terus semangat berdoa. Mungkin orang lain selesa dengan gaya berdoa masing masing, terpulang, tapi saya, saya suka untuk berdoa supaya segala imaginasi saya menjadi kenyataan. Sejak saya dilanda sindrom imaginasi ni, waktu berdoa saya jadi lebih seronok dan lawak dek kerana doa doa yang dipinta itu terlalu 'berimaginasi'..huhu~

3. Membaca sirah seperti menonton tv. Secara jujurnya, saya mengutip sumber imaginasi saya bersama Rasulillah saw dari lambakan kisah kehidupan baginda. Ada baca cerita baru bermakna ada saja pula imaginasi baru dan dalam masa yang sama, adalah doa yang baru. ^_^

Mengapa perlu saya sebut semua di atas?

Ya . Kerana saya mahu perasaan cinta saya ini turut dirasai oleh sahabat sahabat yang lain. Saya mahu juga sahabat seperjuang turut menerima tempias sindrom imaginasi ni..try dulu, baru rasa bestnya. 

Kalau tak try, tak pa asalkan jangan jadi seperti Squidword yang ego tak mahu mencuba dunia imaginasi Spongebob dan Patrick dalam kotak. Kerana ego, tak dapat rasa bagaimana feel  berlumba kereta lumba dan menjerat obor obor..huhu~ 

Jom. Raikan Ramadhan dengan iMagInAsI cInTa kepada nabi.  ^_^

8 comments:

  1. assalamualaikum akh..

    lau kaana bainana, serius indah apa yang akh bayangkan.
    syukran atas perkongsian, ana pun mahu cuba berimaginasi jugalah macam ni, selain daripada islah diri sebab terasa keji amat.

    lau kaana bainana, tersenyum gembira atau pilukah dia melihat kita?

    jazakallah.

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumussalam akh senshi. nama cam jepun, hehe.. ^_^

    tersenyum atau pilu?

    Nabi itu murah senyumannya, malah senantiasa bermuka manis tatkala memandangnya. ^_^

    Namun, nabi juga berhati mulia, mudah tersentuh dan mengalirkan air mata kerana sesuatu yang terkadang tidak ada apa apa bagi kita tetapi bernilai dan berharga disisi baginda.

    Ilaika ya akh.
    selamat bersama dalam usrah muhibbeen. :)

    ReplyDelete
  3. masyaALlah Din.. ak raso mace brkhayal skali..

    ReplyDelete
  4. mukhlis: sume tu sebab hati mu tuh lembut sangat. hehe..mu kea hati nurani, baca sket jah, teriyok selaluh..:) mekaseh kelis sudi singgah bilik buruk nieh..huhu~

    ReplyDelete
  5. SubahanAllah~
    turut merasai nikmat bersama nabi~

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah, anas.

    segala karunia itu dari Allah. :|

    ReplyDelete
  7. salam. saya suka entry ni. like! :)

    ReplyDelete
  8. wa'alaikumussalam, faris.

    :) syuk bro.

    ReplyDelete