Wednesday, November 2, 2011

Something Forgotten.

Bismillah.
Solawat serta salam ke hadrat kekasih Junjungan Baginda Rasulillah Sollallahu ‘alaihi wasallam. Jua ke hadapan sekalian qarabat2 baginda yang tercinta jua sekalian para sahabat dan penerus beban da’wah baginda hingga ke akhirnya.



I’m still single but I’m not alone, hopefully until the end, amen.

Smile for someone. Smile for somebody. Everyone smile.

Sometimes, we do not appreciate somebody who knows us more than we know ourselves. Sometimes, we do not know there is person who cares about us more than we care ourselves.


Itulah sahaja bahasa inggerisku.  Kalau tulis lebih lagi, nescaya bertambah merahlah kertas aku, haha. Tak apa, dalam belajar, salah silap itu biasa.

Kawan2 sekalian,

Berbalik pada ungkapan pak Inggeris di atas itu, saya tahu banyak khilafnya dari aspek grammar mahupun spelling. Abaikan itu, kerana memang sudah kelemahan aku dalam bahasa orang putih ini. Ayuh, fokus pada maknanya yang saya rasa boleh la kalau nak difahami sikit sikit kan.

Persoalan kasih sayang.

Ya. Kasih sayang bukanlah sesempit luahan kata seorang kekasih semata. Tidak juga sekecil belaian manja kepada kucing kesayangan sahaja. Malah, juga merangkumi kasih sayang Tuhan atau lebih rapat kita panggil Allah. Tidak lupa, kasih sayang ibu ayah. Malah, juga kasih sayang kawan kawan semua.

Untuk kita lebih faham pengertian kasih sayang, saya kongsi sebuah kisah yang pernah berlaku tidak lama dahulu yang menyentuh hati saya dan ingin saya kongsikan pada semua. Satu peristiwa yang berlaku semasa kekasih kita, Muhammad SAW masih bernafas. Ketika itu telah berlaku suatu peperangan yang melibatkan kaum Ansar dan kaum Muhajirin di Makkah yang bersatu menentang musuh Islam. Seusai kemenangan dalam peperangan itu, seperti biasa ghanimah (harta hasil perang) dibahagikan oleh Baginda SAW. Iya. Ketika itu sudah ada Matematik, dan lebih hebat, tak perlu kalkulator kerana semuanya genius.  

Sebelum dibahagikan, baginda bertitah supaya Sayyidina Abu Bakr mengumumkan kepada semua untuk mengumpulkan setempat semua harta ghanimah, nabi nak buat unjuran kasar ke arithmetics function ke apa saya pun tak tahu, nabi lebih pakar matematik. Lalu, para sahabat taat, menyerah sahaja semua harta.

Sempat lagi nabi bagi tazkirah, dengan membandingkan keadaan di padang mahsyar kelak adalah seperti itu. Di mana Allah akan mengumpulkan semua amalan malah suatu yang kecil sekalipun untuk diadili dan dikira. Kalau banyak, alhamdulillah. Kalau sikit pun alhamdulillah. Kerana Syurga itu bukan dijejak dengan hasil amalan kita namun dengan rahmat Allah jua. Tapi, janganlah pula beralasan sebegitu untuk mengelak berbuat kebaikan kerana kebaikan yang banyak itu semestinya mengundang rahmat dari Allah. Tak rugi amalan banyak, asal tidak sombong dengan amalan, cukup.

Selepas nabi kira kira semua, nabi pun panggil seorang demi seorang dari kaum Muhajirin untuk ambik KDNK mereka, hehe. Ghanimah halal, jadi jangan tolak rezeki.

Sikit sikit lama lama habis semua harta tu cukup cukup kat semua kaum Muhajirin. Kaum Ansar tak seorang pun dapat. Eh, kenapa begini? Timbul persoalan. Nabi silap kira ke?

Nabi membiarkan sahaja dan terus bersalaman berpelukan dengan kaum Muhajirin yang selepas itu berlalu pulang ke Makkah kembai bersama ghanimah mereka. Kaum Ansar hairan. Nabi sebelum ni tak pernah fail matematik. Mereka bertanya sesama sendiri. Tak berani mempersoalkan terus kepada Baginda, bukan takut dimarah tapi takut menderhaka. Iyalah, itu nabi. Kalau dilawan nanti berdosa. Cuma, persoalan kenapa harta itu tidak sampai kepada mereka masih menjadi tanda tanya.

Selepas beberapa ketika tiba di Madinah, berita ini dah jadi panas pulak. Mungkin surat khabar ketika itu banyak memainkan isu ini, mungkinlah yang akhirnya sampai ke pengetahuan baginda sendiri. Dipendekkan cerita yang panjang itu, nabi tahulah yang ramai kurang berpuas hati akan keputusan KDNK nabi semasa peperangan itu.

Lalu nabi tersenyum. Ini memang trademark nabi. Bila disoal, ditanya atau pun dimarah, first benda yang dibuat mesti senyum. =) Itulah utamanya senyum.=)

Berdiri nabi menghampiri wajah ketua Sahabat Ansar. Senyum lagi. Nabi lalu menerangkan satu persatu hikmah disebalik peristiwa ‘Defisit Bajet’ itu.

Kenapa Muhajirin dapat banyak?
Nabi jawab bahawa mereka adalah sahabat yang baru masuk Islam. Hati mereka mesti dijinakkan dengan Islam. Sebab tu lah, nabi bagi lebih. Macam kita lah, kalau kita jumpa budak, first thing kita buat adalah tarik perhatian dan hati dia, sama ada bagi coklat atau bukak wallet bagi duit, insya allah hati budak tu senang lah nanti kita nak ajak kepada Islam. Inilah dinamakan uslub da’wah atau dalam BMnya, kaedah seruan.

Kenapa Ansar tak dapat apa apa? Adilkah begitu?
Sekali lagi nabi senyum. Lalu, ditanyakan kepada mereka satu sahaja soalan.

“apakah harta ghanimah (KDNK) itu lebih bernilai disisi kamu dari aku, Rasulillah SAW yang bersama kamu? apakah aku lebih murah dari semua itu?”

Tersentak hati para sahabat Ansar. Mengalirlah air mata kesal mereka. Baru disedari bahawa apalah sangat ni’mat mendapat habuan dunia dari berada dibawah kepimpinan nabi. Baru mereka sedar, bersama dengan nabi itulah ni’mat terbesar. Solat, berjalan, makan, malah bergurau senda bersama baginda itu ni’mat paling besar.

Lalu, kita sekarang, nabi dah tak ada, kita nak duduk bawah siapa? Haa, ubah sahaja frasanya. “Apalah sangat ni’mat dapat projek atau duit berjuta atau Mega Mall kalau nak dibandingkan berada dibawah kepimpinan para ‘alim ulama’”. Kerana alim ulama’lah pengganti para nabi. =)

Berbalik pada cerita kita. Kesedihan yang melanda Madinah Munawwarah inilah nilai kesuburan cinta yang disemai oleh nabi terhadap umat Islam ketika itu. Kalau kita disitu, kita menangis tak? Tak payah tipu, confirm akan tersentuh. Apa lagi yang kita mahu untuk hidup di atas dunia ni kalau tidak bersama nabi? Boleh dikucup sekali pun jadilah kerana baginda pernah kata sebarang tubuh yang bersentuh dengan nabi tidak akan dijilat api neraka. Inilah sebab ‘Aqashah yang dalam kisah mashur membela diri dikala nabi gering untuk mengambil peluang memeluk nabi.

Kita bagaimana? Tak apa. Nabi akan sedia memegang tangan kita di akhirat sana. Malah nabi akan memeluk kita seeratnya dengan hanya satu syarat sahaja. Apa? Ya. Ikuti sunnah baginda semampunya kerana dengan itu sahaja, kita akan disayangi dan dirindui baginda.

Begitulah kasih sayang. Bukan kita sahaja terlepas pandang benda benda sekeliling yang biasa kita dapat dengan merasakan ia bukan ni’mat dan erti kasih sayang sebenar, bahkan para sahabat juga pernah tersilap akan hal ini. Bukan merendahkan mereka, cuma inilah kesilapan umum manusia. Mudah melupakan sesuatu yang dekat dan selalu mengenang benda jauh.

Mengakhiri kalam, celik mata luas luas. Lihat apa disekeliling kita. Siapa bersama kita. Siapa didalam bilik dan rumah kita. Hargai mereka kerana itulah ni’mat paling berharga, bersama seorang yang juga mengasihi dan menyayangi kita. =)

“Cium tangan Ibu, salam tangan Ayah”
“Pegang tangan abang, erat tangan kakak”
“Peluk dada Tok Ki, kucup pipi Tok Wan”

*Kisah ini adalah sekelumit dari jutaan khazanah sirah baginda yang telah dihuarai kemas oleh al Fadhil Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man semasa Ijtima’ Tarbawi yang lalu. Kalau kawan kawan nak dengar sendiri dari mulut beliau, sila klik disini. =)

Wallahua’lam. Sekian. =)

4 comments:

  1. Wahwahwah... Huhu... Setail jugak perumpamaan2 tersebut.. Tapi entah ape ke benda merapu ntah pasal perumpamaan KDNK, Defisit Bajet tuh.. huhu... Betoi la Juden... Aku xsempat dengar kuliah Subuh ustaz Tuan Ibrahim hari tu... Saim aku kato memang boleh bertambah iman kalu dengar.. Chaiyyok Juden!

    ReplyDelete
  2. pengajaran mr. wong tidak penah dilupakan...

    ReplyDelete
  3. amjad: haha. tashbieh aku x nazdhor mano sebab aku pun x mashi gapo maqosid sebenar kdnk tuh. hehe..

    menteri fasola: iyaa. mr. wong dalam sanjungan. allahumma yahdiehi lil islam, amen. =)

    ReplyDelete
  4. saya suka akan frasa ini.. subanallah

    Lalu, kita sekarang, nabi dah tak ada, kita nak duduk bawah siapa? Haa, ubah sahaja frasanya. “Apalah sangat ni’mat dapat projek atau duit berjuta atau Mega Mall kalau nak dibandingkan berada dibawah kepimpinan para ‘alim ulama’”. Kerana alim ulama’lah pengganti para nabi. =)

    impian ini akan menjadi kenyataan...

    ReplyDelete