Friday, January 21, 2011

..Terbius dan Terbisu Seketika..

Alhamdulilahi rabbil 'alamien.
Selawat dan salam atas Rasul Junjungan Muhammad SAW.

Entry kali ini memberi respon kepada blog sahabat seperjuangan ana Muizzuddin Zaini http://suarafata.blogspot.com/ yang menyentuh mengenai perjuangan anak muda zaman kini..
Benar sahabatku, perjuangan menegakkan keadilan sememangnya menghadapi risiko tinggi.

Bukan berniat menakutkan, namun tekanan dan penyiksaan ini jugalah yang menjadikan semangat jundi kita lebih kukuh dan teguh. Seorang mujahid yang tegar dan teguh tidak mengalah dek tekanan dan cabaran dari segala segi dan sudut tentangan. Malah, Si Dai'e akan terus mara dan inilah Jihad yang dibayangkan oleh Islam sebenarnya.

Namun, sahabatku, teringat daku akan beberapa nasihat dari Murabbi yang selalu berpesan akan keaslian dan cabaran dalam hidup seorang penda'wah terutamanya pemuda Islam seperti kita semua. Seringkali kita mampu menanggung beban dan cabaran namun, mampukah kita merempuh lembut belai kesenangan..

Semacam ini bandingannya..
Beruk

Seekor beruk 'merungkas' pokok kelapa untuk mencapai beberapa biji buah kelapa. Keletihan beruk itu memanjat sehinggalah sampai jua dia ke puncak pohon kelapa berkenaan yang disitulah terletaknya buah kelapa yang ingin dipetiknya. Namun, cuaca yang sedari tadi tenang tiba tiba bertukar mendung dan gelap, terlindung cahaya mentari dari pekat awan membawa hujan..

Secara tiba tiba, angin kencang merempuhnya lalu pohon kelapa itu bergoyang seakan akan mahu sahaja ia tumbang, beruk tadi pula yang sedang berada dipuncaknya tidak sempat turun lantas berpaut ia sekuat hati pada batang kelapa berkenaan. Angin yang kencang disusuli pula dengan dentuman yang menggegarkan jiwa serta hujan yang tersangat lebat, namun beruk berkenaan masih kukuh dan erat berpaut dan memeluk dahan kelapa itu, walhal tuannya sendiri sudah hilang entah ke mana..Doa, dan zikir tidak putus putus terpacul dari bibir si beruk dek takut disambar halilintar ataupun dihempap dahan kelapa lain yang juga berliuk liuk dipukul angin kencang..

Sudah usai ribut itu, keadaan kembali tenang dan cuaca kembali cerah..
"..Alhamdulillah.." kata beruk.

Ujian yang menimpanya sudah diangkat oleh Allah dek ketabahannya merempuh hujan tadi. Mungkin juga kerana makbulnya doa si beruk agar Allah memeliharanya..

Namun, tidak lama kemudian, Allah masih ingin menguji beruk ini, dihantarnya pula angin sepoi2 bahasa dan beralun lembut mengeringkan beruk yang kebasahan.

"..alangkah indahnya angin ini.."-kata si Beruk.

Sudah lupa ia akan nikmat itu datang dari Allah, sudah lupa ia akan kebesaran Allah..
Kenapa dikala mendapat bencana, cepat sahaja beruk ini berzikir dan bermunajat, tapi dikala senang, tidak ingat pula akan ni'mat Allah..
Akhirnya, si beruk leka menikmati angin dan ulitan lembut bayu itu sehingga tangannya yang erat memeluk dahan kelapa tadi tanpa disedarinya terlepas..dan akhirnya mati dek terjatuh dari dahan yang tinggi..

Signifikasinya dalam berda'wah, kita mungkin tegar dan teguh menghadapi rintangan berbentuk cubaan dan halangan serta tekanan, namun perlu berhati hati, kerana sering kali para pendakwah terleka dengan kesenangan dan limpah ni'mat yang diberikan sehingga membawa kepada kehancuran dirinya sendiri..

Duhai sahabatku, nasihat ini ku tujukan buat dirimu dan jua buat diriku juga sekalian sahabat seperjuangan yang lain..

Semoga Allah senantiasa memelihara kita dan menetapkan kita di landasanNya walau apa jua yang melanda..Insya allah..ameen..~

5 comments:

  1. Astaghfirullahal 'azhiim.. Smoga kita x lalai dgn ni'mat y dkurniakn Allah..

    "Apabila kta sendiri diuji dgn apa y kita dakwahkan, itu ptanda Allah sdg mndidik kita agr mlaksanakan apa y kita prkatakan. Bsyukurla krn Allah msh sudi mngingatkn mnusia..Whai mjahid n mjhidah, truskn istiqamah dgn dakwahmu dmi Islam y dicintai.. "

    ReplyDelete
  2. Insya allah kak.

    Jika ada dalam kalangan kami yang lalai, mohon ditegur ea, ana hrap sngat orang tegur kesilapan kita, barula kita boleh perbaiki diri..

    Tima kasih kak.

    ReplyDelete
  3. salam din, wah...!bgos lah monyet tu.. baru nk puji.. tp, silap doh. huhu..
    ok. TQ DIN!

    ReplyDelete
  4. mukhlis : haha, beruk educated ni..panda doa dan lafaz alhamdulillah..hehe, monyet dan beruk berbeda..; beruk taat arahan adapun monyet suka langgar arahan ( agaknye lah )..huhu~

    ReplyDelete