Thursday, April 14, 2011

Ilahi Anta Maqsudi..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.
Solawat serta salam buat Kekasih Teragung Baginda Nabi Muhammad SAW.


Terkesan dari nukilan Akhi Mukhlis bertajuk "Al Quran Menjadi Wasilah" , ana dengan rendah hati mahu turut sama memberi respon akan isu ini.


Sekalian para Huffaz al Quran


Benar sahabatku,


Al Quran diturunkan bukan sekadar bukti kenabian Baginda Rasulullah SAW. Semestinya ada hikmah yang Allah mahu kita kaji dengan adanya kitab suci ini. Ana teringat kata kata anta tempoh hari:


"..aku sedih melihat segelintir para Hafiz/ah yang terlalu memberi fokus kepada aspek hafazan al Quran semata mata, tanpa mengambil 'ibrah daripada apa yang mereka hafazkan, sedangkan matlamat asal kita menghafaz al Quran bukan untuk semata mata mengingati akan setiap bait lafaz Kalamullah suci ini, tetapi memahami dan berusaha mendalaminya..sehingga ada sahaja aku lihat mereka masih teguh menghafaz al Quran walhal Bilal sudah mengumandangkan Azan..tidak pula bersegera menunaikan Solat, malahan menangguhnya dengan alasan mahu menghabiskan dahulu hafazan, sedangkan selepas Solat boleh sahaja disambung kembali. Di mana tuntutan sebenar? Adakah kuantiti hafazan yang dikejar atau keredhaan Allah yang dicari?.."
-perbualan kita tempoh hari di gerai makan selepas main futsal.

Mungkin di pandangan mata kasar, ini tidaklah menyalahi hukum kerana waktu Solat bukan hanya ketika itu sebaliknya Solat beberapa jam selepas itu pun tidak mengapa, namun persoalan yang ditimbulkan adalah di mana kefahaman dan nilai sensitiviti kita mengenai kepentingan menyegerakan Solat? Tambahan pula, ini melibatkan para Hafiz/ah al Quran yang suatu masa nanti akan memperjuangkan al Quran kembali.

Ana secara peribadi bukanlah berniat menjatuhkan imej para Hafiz/ah, malah 'sindrom' ini turut menular dalam diri ana sendiri. Di mana silap aku? Mengapa al Quran dibaca berkali kali, dihafaz bertubi tubi, dialun mendayu dayu, namun tuntutannya masih di tahap lama?

Ana petik kata kata anta dari entri anta yang membuat hati ana terkesan dan kembali menghisab, apakah aku sudah melaksanakan tuntutan al Quran.


".Sungguh, AL-Qur'an diturunkan sebagai tanda kasih dari ALlah.Menunjuki hambaNya jalan yang lurus menuju kasihNya dengan pelbagai kisah sebagai pengajaran, perumpamaan dan analogi, peringatan dan  janji-janji supaya mulut yang membaca disertakan hati sebagai ikrar, maka amal menjadi tanda.."
-Akhi Mukhlis




Ya Allah.
Perbaiki akhlakku dan cantikkan amalku..amen.


Terima kaseh Mukhlis. : ) 
 
 

No comments:

Post a Comment